Echografie

Echografie wordt gebruikt om structuren in beeld te brengen die met bewegen te maken hebben. Dankzij echografie kan er beter worden ingeschat welke behandeling het beste past.

Wat is echografie?

Echografie wordt gebruikt om structuren in beeld te brengen die met bewegen te maken hebben, zoals spieren, pezen, een slijmbeurs of een gewrichtsbandje. Geluidsgolven worden door middel van een apparaatje in het lichaam gestuurd. Het echografie-apparaat zet de geluidsgolven om in beelden die je op het scherm ziet. Zo ziet de echografist wat er mogelijk met de spieren of pezen aan de hand is, zoals een verdikking, een scheur, verkalking of vocht in het weefsel zit.

Bij welke klachten?

Echografie kan goed worden toegepast bij de volgende klachten:

• Pijn na inspanning in spier of pees
  • Pijn bij bewegen
  • Bewegingsbeperking
  • Last van spieren na een verrekking
  • Plotselinge pijnscheut tijdens het sporten
  • Pijn onder de voet, vooral bij belasten of opstaan
  • Tinteling en pijn in hand of voet

Met echografie bekijkt de fysiotherapeut de belangrijke structuren in jouw lichaam en constateert of er afwijkingen zijn. Dankzij echografie kan er beter worden ingeschat welke behandeling het beste past.

Hoe wordt een echografisch onderzoek uitgevoerd?

Er wordt eerst gel op de huid aangebracht, dat is nodig voor een goede geleiding van de geluidsgolven. Daarna wordt het apparaatje over de huid bewogen en wordt het echobeeld zichtbaar op het scherm. Om het hele gebied goed te kunnen onderzoeken wordt het apparaat vaak in verschillende posities gezet, ook kan het zijn dat de therapeut vraagt om bepaalde bewegingen te maken. Meestal kun je goed meekijken op het beeldscherm. Het onderzoek duurt zo'n 5-20 minuten afhankelijk van het te onderzoeken gebied.